Forlængelse af den lokale aftale

Hlf Roedt Uden Tekst Profil
Herlev Lærerforening og Herlev Kommune har forlænget administrationsgrundlaget og fællesforståelsen med endnu en 2-årig periode - til og med - skoleåret 2016/17

Herlev Lærerforening og Herlev Kommune har evalueret de særlige vilkår for lærerarbejdet i Herlev. Det har medført en række supplerende bestemmelser.

Der er enighed om at frisætte lærernes kreative kræfter og styrke deres professionelle råderum, herunder mulighed for forberedelse, i endnu større grad. Det sker bl.a. ved:

• At lærernes arbejdsdage nedsættes med 2 dage, der fragår ugen efter skoleåret.
  • Mødetiden reduceres fra 128 til 107 timer, der søges fordelt ligeligt i to kategorier:

1) Tid til fælles og individuel forberedelse i tilknytning til den konkrete undervisning i klasser og på hold. Kan henlægges til det mest hensigtsmæssige tidspunkt.

2) Møder med lederstyret indhold til skoleudvikling og fællesmøder i større grupper.

• Fleks-puljen øges til 429 timer
  • Opgaveoversigten udvides med tiden til afvikling af prøver og lejrskole
  • Kontrol med det gennemsnitlige undervisningstimetal
  • Forsøg med at afholde 6.ferieuge og samtidig fastholde lærerstillingerne
  • Generel takst for undervisning som overtid
  • Generel takst for midlertidige enkeltstående vikartimer
  • Der er afregnet for 12 lederstyrede arbejdstimer efter kl. 17.00.
  • Ophævelse af ikke-OK-tmæssige fridage medfører ikke arbejde jule- og nytårsdag
  • Lokale seniortimer afvikles over hele dette skoleår

Den akkumulerede effekt af de senere års besparelser på skolerne har nu ramt skolerne, så det i værste fald kunne være svært at leve op til folkeskolereformen. Desuden er der en begrænset mulighed for at give indhold i den fleksible planlægning i form af to-lærer/holdtimer – herunder inklusionsaktiviteter og anden støtte til børn med særlige behov.

• Lærernes gennemsnitlige undervisningsforpligtigelse øges med 15 timer årligt.
  • U-tillægget hæves forholdsmæssigt

Forøgelsen af lærernes undervisningstid bidrager med ca. 2,5 mio. kr. til Herlevs skolevæsen.