Velfærdsalliancen

Demonstration 12. Maj ved Herlev rådhus

Herlev d. 26. april 2016

Torsdag d. 12. maj kl. 17 afholder Velfærdsalliance-DK en demonstration foran rådhuset.

Det gør vi fordi de danske kommuner ikke kan tåle flere besparelser på den offentlige velfærd.

Regeringen har allerede indført et serviceloft, som betyder, at kommunerne ikke må hæve udgifterne, selv om der hele tiden kommer flere udgifter til børn, gamle og flygtninge.

Regeringen vil med omprioriteringsbidraget konfiskere yderligere en procent af de kommunale budgetter, uden at der er nogen garanti for, at pengene kommer tilbage til den borgernære velfærd.

Hvis omprioriteringsbidraget ikke afskaffes, vil det koste de danske kommuner 2, 4 milliarder hvert år frem til 2020. I Herlev alene skal der spares 13 mio. om året. Det vil betyde massefyringer af offentligt ansatte og markant dårligere børnepasning, ældrepleje mm. Det er også et alvorligt anslag mod det kommunale selvstyre, som vanskeliggør den kommunale budgetlægning.

VELFÆRDSALLIANCE-DK er en folkebevægelse mod omprioriteringsbidraget, der begyndte med, at 14 lokale foreninger satte hinanden stævne. Nu er 88 fagforeninger, humanitære foreninger, partiforeninger etc. med i alliancen mod omprioriteringsbidraget, og flere kommer til hver dag.

Den 12. maj er der over hele landet demonstrationer foran landets rådhuse.

Kravet er, at alle landets borgmestre sætter hælene i, og at KL nægter at indgå økonomiaftale med regeringen, hvis ikke omprioriteringsbidraget afskaffes.

I Herlev vil der vil være taler af repræsentanter for berørte borgergrupper, de faglige organisationer og borgmesteren.

Vi giver en is til børnene og kaffe til de voksne.

Mød op og støt kampen mod milliardbesparelser og for tryghed og velfærd - og tag dine kollegaer med.

Du kan få yderligere oplysninger hos:

Jens Lunden, Herlev Lærerforening

jelu@dlf.org

Se mere om Velfærdsalliance-dk her:

www.facebook.com/velfaerdsallianceDK