Lærerens dag

Lærerens dag den 5. oktober 2015 Med besøg i Herlev

IBIS   og DLF besøger to skoler på Lærerens Dag

17. september 2015

IBIS og Danmarks Lærerforening markerer lærernes store betydning for den enkelte elev og samfundsudviklingen i både Danmark og i udviklingslandene mandag den 5. oktober. Det sker blandt andet ved besøg på to skoler i Herlev.

Mange lærere vil mandag den 5. oktober møde ind til oppyntede lokaler og æbler og kram fra eleverne, når skoler landet over markerer lærerens store betydning for den enkelte elev på den internationale Lærerens Dag.

Også IBIS og Danmarks Lærerforening markerer denne dag. Blandt andet ved at besøge Herlev Byskole og Gl. Hjortespringskole, som er to af de skoler i Danmark, der markerer dagen og fejrer skolens lærere.

Her vil DLF-formand, Anders Bondo Christensen, og IBIS’ kampagneleder, Helle Gudmandsen, møde lærerne for at sætte fokus på den store indsats, lærerne hver dag gør for at give eleverne den bedst mulige undervisning.

- Lærerne lærer ikke bare eleverne at regne og skrive. De lærer dem også at være aktive og engagerede medborgere. For mange elever er en lærer den mest betydningsfulde voksne næst efter forældrene. Derfor spiller lærerne en stor rolle for den enkelte elev og samfundet generelt – både i Danmark og i resten af verden. Det er Lærerens Dag med til at sætte fokus på, siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

International dag

Lærerens Dag bliver ikke kun markeret i Danmark. Over 100 lande markerer FN's internationale Lærerens Dag den 5. oktober.

I forbindelse med dagen bliver der samlet ind til fordel for lærere og elever i Sierra Leone, så lærere kan blive efteruddannet, og piger få støtte, så de kan fortsætte med at gå i skole, selv om de har fået børn. Der er lige nu ekstra brug for støtte, da ebola-epidemien indtil for nylig har holdt alle skoler lukket i næsten et år.

Læs mere om Lærerens Dag og indsamlingen på www.laererdag.dk og følg Lærerens Dag på Facebook, hvor man blandt andet kan sætte en Lærerens Dag-badge på sit profilbillede og udfylde et online postkort og sige tak til en lærer, der har gjort en forskel.