A20 anbefaling

Arbejdstids Aftale 2020
Kredsstyrelsen i HLF anbefaler et ja til urafstemningen om arbejdstidsaftalen.

Arbejdstidsaftale 2020

Kredsstyrelsen i Herlev Lærerforening vil på baggrund af grundige overvejelser og en længere drøftelse af arbejdstidsaftalen på et styrelsesmøde d. 19. august 2020 anbefale, at du stemmer ja.

Der er nu indgået en central aftale, der afløser L409 som regelgrundlag for arbejdstid i kommunerne. Det er af stor betydning, at aftalen nu er en del af overenskomsten og indgået mellem parterne.

Aftalens grundlag er en anerkendelse af, at lærerne er den vigtigste faktor for elevernes udbytte af undervisningen. Kernen i aftalen er et forpligtende samarbejde, der understøtter lærernes muligheder for at udøve deres professionelle dømmekraft for at kunne lykkes med opgaven.

Aftalen skal forbedre samarbejdet mellem kommune og kreds. Den skal være i samspil med og styrke de lokale aftaler, og den skal medvirke til at forbedre vilkårene i alle kommuner, også der hvor de er dårligst.

Aftalen peger fremad med krav om samarbejde på alle niveauer bl.a. om prioritering af arbejdsopgaver og skolens ressourcer. Dette skal ske på baggrund af indhentet viden om, hvordan det går på skolerne.

Aftalen indeholder en række konkrete bestemmelser. Vi vil fremhæve:

• Sammenhæng mellem arbejdstid og opgaver og mellem undervisning og forberedelse.
  • Den individuelle forberedelse skal prioriteres.
  • Der skal tid på opgaver der fylder mindst 60 timer.
  • Pausetiden kan ikke tidsfastsættes som individuel forberedelse.
  • Overgangsordning for aldersreduktion permanentgjort.

Vi kommer rundt på skolerne til faglig klub møder i løbet af næste uge, hvor vi præsenterer aftalen og glæder os til en god debat.

Uanset om du hælder til et ja eller et nej, vil vi opfordre dig til at stemme. Og uanset udfaldet af afstemningen er det vigtigt, at vi fortsat står sammen.

Urafstemningen løber fra 25. august 2020 til 1. september 2020 og foregår digitalt. Du får forud for afstemningen en mail med login-oplysninger til afstemningssystemet. Du kan også afgive din stemme via dlf.org ved at logge ind med NemID.

De bedste hilsner: Kredsstyrelsen i Herlev Lærerforening

Andre muligheder for information og debat om aftalen:

Mandag d. 24. august kl. 16.30 digitalt medlemsmøde med Anders Bondo Christensen og Gordon Ørskov Madsen.

Der udsendes link til mødet i medlemsbrev.

Tirsdag d. 25. august kl. 17 til 18: Hotline, hvor medlemmer af DLF’s forretningsudvalg vil svare på spørgsmål om. Medlemmer kan ringe ind på 3369 6395 eller 3369 6293.